Blog
Psychologické princípy za úspechom reklamných predmetov
Naše mozgy sú naprogramované robiť rýchle rozhodnutia, často na základe toho, čo je nám známe. To je dôvod, prečo, keď dostanete reklamný predmet, nie je to len darček – je to chytré podnietenie k vernosti značke. Tieto pocity má na svedomí skrytá psychológia, ktorá robí tieto darčeky efektívnymi.
Psychologické princípy
Reklamné produkty nie sú len predmety, sú to psychologické nástroje navrhnuté tak, aby vyvolali reakciu a vytvorili hlbšie spojenie medzi značkou a spotrebiteľom.
Existuje niekoľko psychologických princípov, ktoré robia propagačné produkty atraktívnejšími a cennejšími pre zákazníkov. Väčšina psychologických princípov sa dokonca spája a prelína. Pripravili sme prehľadnú tabuľku niekoľkých z nich, ktoré ďalej bližšie opíšeme.
| Psychologický princíp | Efekt |
|---|---|
| Emočné spúšťače | Hlbší emočný vzťah k značke |
| Kognitívne skreslenia | Ovplyvňujú rozhodovanie a vnímanú hodnotu |
| Užitočnosť | Zvyšuje používanie produktu a expozíciu značky |
| Efekt vlastníctva | Zosilňuje vnímanú hodnotu vlastníctva |
| Princíp vzájomnosti | Podporuje dobrú vôľu a povzbudzuje k opätovaniu (odporučenie firmy iným) |
| Princíp nedostatku | Zvyšuje vnímanú hodnotu a naliehavosť |
| Efekt ukotvenia | Formuje prvé dojmy a nastavuje očakávania |
| Hmatateľný dopad | Zvyšuje pamäťovú stopu a prítomnosť značky |
| Sociálny dôkaz | Buduje dôveru a podporuje konformitu |
| Efekt nulovej ceny | Zvyšuje vnímanú hodnotu a dobrú vôľu |
Emočné spúšťače
Emočné spúšťače vytvárajú silné, osobné puto medzi spotrebiteľom a značkou. Tieto spúšťače vyvolávajú pocity, ako radosť alebo nostalgiu, čím robia značku zapamätateľnejšou a podporujú vernosť zákazníkov. Emočná väzba je spravidla silnejšia ako fyzická užitočnosť produktu a zvyšuje jeho hodnotu v očiach spotrebiteľa.
Napríklad, personalizácia má na ľudí silný vplyv a je to forma emočného spúšťača. Keď ľudia dostanú propagačný predmet osobne prispôsobený ich menom, signalizuje im to, že značka uznáva ich jedinečnú identitu a cítia sa vážení. Personalizované reklamné predmety teda jasne komunikujú posolstvo: „Ceníme si vás.“
Kognitívne skreslenia
Kognitívne skreslenia v marketingu ovplyvňujú úsudok a rozhodovanie spotrebiteľov. Do tejto kategórie môžeme zaradiť aj princíp nedostatku a sociálny dôkaz, vďaka ktorým ľudia inak vnímajú hodnotu predmetov a ich žiadanosť. Strategické využívanie kognitívnych skreslení pomáha formovať správanie spotrebiteľov, vďaka čomu je potom marketingové úsilie efektívnejšie a výraznejšie.
V princípe kognitívneho skreslenia je potrebné spomenúť aj mentálne skratky. Sú to dobre známe ponuky s obmedzeným časom alebo zľavy, ktoré vytvárajú naliehavosť, ktorá núti ľudí konať rýchlo, aby o niečo neprišli. Psychologický pocit naliehavosti nie je len o pocite získať dobrú ponuku, ale aj o tom, aby sa človek stal súčasťou exkluzívneho zážitku. Ponuky s obmedzeným časom využívajú práve tento psychologický princíp na vyvolanie akcie.
Užitočnosť reklamných predmetov
Funkčnosť propagačných predmetov je tiež kľúčová pre udržanie viditeľnosti značky. Veci, ktoré sú používané na dennej báze, ako sú perá alebo opakovane použiteľné fľaše na vodu, sú často najobľúbenejšie reklamné predmety. Práve užitočnosť a reálne využitie robí tieto predmety také žiadané a obľúbené. Užitočnosť psychologicky upevňuje väzbu medzi produktom a jeho používateľom. Ak sa jedná o predmet, ktorý sa používa každodenne, podvedome sa aj značka na tomto produkte stáva stálicou v rutine používateľa.
Efekt vlastníctva
Všeobecne platí, že ľudia si viac cenia veci, keď ich vlastnia. To je v skratke efekt vlastníctva. Ak dáte niekomu jednoduché pero s vašim logom, už to nie je len pero, no je to symbol vašej značky. Z tohto predmetu sa stane suvenír, ktorý vytvára emočné puto.
Princíp vzájomnosti
Všimli ste si niekedy, ako vám bezplatný darček vnukne túžbu niečo opätovať? To je princíp vzájomnosti v praxi. Je to veľmi jednoduchý psychologický princíp, no v marketingu má veľkú silu. Rozdávanie reklamných darčekov často vyvoláva v ľuďoch potešenie, no zároveň sa tak pripravuje pôda pre budúcu konverzáciu, nákup, možno dokonca dlhodobý vzťah. Keď potenciálni zákazníci dostanú pekný reklamný predmet ako darček, je pravdepodobnejšie, že sa im vytvorí pozitívny postoj k značke. Zároveň sa zvyšuje pravdepodobnosť, že produkt odporučia aj iným.
Princíp nedostatku
Pamätáte si na šialenstvo s toaletným papierom a múkou počas začiatkov pandémie COVID? Presne to bol princíp nedostatku. Všetci chcú to, čo nemôžu mať, obzvlášť, ak to rýchlo mizne a nie je toho veľa. V reklamných predmetoch sa tento princíp využíva v podobe limitovaných edícií alebo ako vlastnoručne vyrobené predmety. Tieto produkty vytvárajú pocit exkluzivity a ľudia začnú mať pocit, že niečo podobné nechcú zmeškať.
Efekt ukotvenia
Efekt ukotvenia je v jednoduchosti vysvetlený ako prvý dojem. Vo svete reklamných predmetov to znamená, že váš propagačný predmet by mohol byť prvou kapitolou príbehu vašej značky v niekoho mysli. Tak ako je prvý dojem dôležitý aj v sociálnej interakcii, rovnako to platí aj pre reklamné predmety. Nechcete, aby reklamný predmet, ktorý rozdáte zapadol prachom a váš potenciálny zákazník sa naňho už nikdy nepozrie. Efekt ukotvenia hovorí o tom, že reklamný predmet musí byť kvalitný a ľahko zapamätateľný a človek, ktorý ho dostane si musí povedať niečo v zmysle, „wow, to je pekné!“